SIKKERHET OM BORD
Et cruise er ikke bare en av de mest luksuriøse og avslappende måtene å oppleve verden på, det er også en av de tryggeste.
Det er fordi alle cruiseskip bygges, utstyres og drives i samsvar med de strenge kravene til den internasjonale konvensjonen om sikkerhet for menneskeliv til sjøs (SOLAS), som er utarbeidet av Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen (IMO), FNs sjøsikkerhetsorgan.
Alle cruiseskip skal derfor ha regelmessig kontrollerte livbåter, redningsflåter og redningsvester til alle personer om bord, pluss en spesifisert ekstra minimumskapasitet.
De ultramoderne skipene i MSC Cruises’ flåte oppfyller disse kravene og mer til, med en rekke mekaniske, navigasjonsmessige og sikkerhetsmessige reserveløsninger. Våre ansatte om bord gjennomgår også omfattende opplæring og oppfriskningskurs, sertifisering og regelmessige sikkerhetsøvelser, inkludert evakuering av skipet.
Du kan derfor føle deg helt trygg når du reiser på cruise med oss.
Sikkerhet og etiske retningslinjer
Før avreise gjennomfører vi en obligatorisk sikkerhetsøvelse (eller gjennomgang, hvis du går om bord i en senere havn).
I henhold til den internasjonale konvensjonen om sikkerhet for menneskeliv til sjøs (SOLAS) skal alle passasjerer delta i sikkerhetsøvelsen, der de får vite hvordan de skal ta på redningsvesten korrekt, og hvilke prosedyrer som skal følges i en nødsituasjon.
Barn 0–12 år
Barn under 12 år får et ID-armbånd ved ombordstigning som de må ha på seg under hele cruiset. Skulle det mot formodning oppstå en nødsituasjon mens barnet ditt deltar på aktiviteter i en av våre barneklubber, vil våre ansatte følge barnet til det aktuelle hentestedet, der det venter til du kommer og går i følge med deg til samlingsstasjonen.
Sikkerhetssystem
Passasjerene beskyttes av et omfattende sikkerhetssystem, blant annet MSC Cruises’ adgangskontroll og screeningsystem, som krever identitetsbevis for å få adgang med billett, samt oppføring på en forhåndsgodkjent liste. All bagasje passerer strenge kontrollpunkter, lugarene er beskyttet med lås og safe, fellesområder er kameraovervåket og rutinerte sikkerhetsvakter som kan tilkalles hele døgnet, patruljerer skipet kontinuerlig.
Etiske retningslinjer
Vi ønsker at alle passasjerer skal få en hyggelig cruiseopplevelse. MSC Cruises godtar derfor ikke atferd som påvirker medpassasjerers eller ansattes komfort, helse eller sikkerhet. Se kontraktsvilkårene for mer informasjon om disse viktige retningslinjene.
Hvordan ivaretas sikkerheten om bord?
Alle cruiseskip bygges og drives i samsvar med de strenge kravene til Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen (IMO), FN-organet som fastsetter globale standarder for sikkerhet og drift av cruiseskip, gjennom innføring av avtaler, forordninger og vedtak som er lovfestet i konvensjonen om sikkerhet for menneskeliv til sjøs (SOLAS).
Sikkerhetsreglene er strenge, og skipene våre oppfyller både disse reglene og mer til, blant annet ved å benytte en rekke mekaniske, navigasjonsmessige og sikkerhetsmessige reserveløsninger.
De ansatte om bord gjennomgår omfattende opplæring, sertifisering, øvelser og scenarioer for nødsituasjoner og evakuering. Alle cruiseskip har livbåter, redningsflåter og redningsvester til alle om bord, samt ekstra kapasitet.
Når og hvor gjennomføres øvelsene?
Alle cruiseskip bygges og drives i samsvar med de strenge kravene til Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen (IMO), FN-organet som fastsetter globale standarder for sikkerhet og drift av cruiseskip, gjennom innføring av avtaler, forordninger og vedtak som er lovfestet i konvensjonen om sikkerhet for menneskeliv til sjøs (SOLAS).
Sikkerhetsreglene er strenge, og skipene våre oppfyller både disse reglene og mer til, blant annet ved å benytte en rekke mekaniske, navigasjonsmessige og sikkerhetsmessige reserveløsninger. De ansatte om bord gjennomgår omfattende opplæring, sertifisering, øvelser og scenarioer for nødsituasjoner og evakuering. Alle cruiseskip har livbåter, redningsflåter og redningsvester til alle om bord, samt ekstra kapasitet.
Finnes det kart eller andre instruksjoner?
Hvilke andre sikkerhetstiltak har rederiet iverksatt, for eksempel kart som viser
rømningsveier til nærmeste livbåt osv.?
Du finner kart som viser plasseringen til de ulike samlingsstasjonene i alle fellesområder, trapper osv. Alle fellesområder har også piler som viser vei til samlingsstasjonene og angir hvilken trapp som fører til dem.
I tillegg vises en sikkerhetsvideo (på italiensk og engelsk) hele døgnet på kanal 1 på TV-en i lugaren.
Hvilken opplæring har mannskapet i å betjene livbåtene?
Mannskapet får regelmessig opplæring i land, før ombordstigning og om bord. Den omfattende opplæringen om bord koordineres av skipets sikkerhetsansvarlig, og består av fire totimersmoduler:
A. Innledning
B. Nødinstrukser
C. Brannslukking
D. Livredning
En betydelig del av modul D er satt av til betjening av livbåtene. Alt mannskap som er direkte ansvarlig for livbåtene, får ekstra og spesifikk opplæring i hvordan livbåtene skal klargjøres, låres, styres og vedlikeholdes.
Hvor ofte blir det gjennomført øvelser der livbåtene låres?
Hva er bransjereglene for brannsikkerhet om bord i cruiseskip?
Hvilke tiltak er på plass for å hindre brann om bord i MSC Cruises’ skip?
MSCs skip er konstruert for å isolere brann og røyk, og i likhet med andre cruiseskip oppfyller alle skip i MSC Cruises’ flåte bransjestandardene. De er utstyrt med en rekke passive brannsikringstiltak, blant annet branndører og brannvegger, brannspjeld og ventilasjonssystemer. Skipene har systemer for røykkontroll med brann- og røykspjeld, branndører, brannisolering av ventilasjonskanaler og trykksetting av korridorer for å begrense og hindre spredning av røyk.
Regler og forskrifter for å hindre og begrense røyk og brann er på plass og følges nøye om bord i alle MSCs cruiseskip.
MSC Cruises bruker flere forskjellige systemer for å hindre brann om bord. Det viktigste systemet for å hindre brann er Consilium System, som består av ulike typer detektorer rundt om på skipet, inndelt etter type område som skal overvåkes. Dette systemet støttes av Fire Patrol, en patrulje bestående av brannpersonale som jobber om bord 24 timer i døgnet i firetimers skift. Patruljen registreres av et digitalt system med flere punkter på forskjellige steder i skipet.
Hvilke systemer er på plass for å få kontroll over en eventuell brann om bord?
MSC Cruises’ flåte har forskjellige systemer for å begrense spredning av brann og røyk, blant annet branndører og brannvegger, brannspjeld og ventilasjonssystemer.
Det viktigste brannslukkingssystemet er Hi-Fog, et vanntåkeanlegg med høytrykk som begrenser og slukker brann ved å sende ut en fin vanntåke med høy hastighet. Vanntåken dannes når systemet blir aktivert og presser vann under høytrykk gjennom spesialkonstruerte sprinkler- og sprayhoder.
Har mannskapet brannøvelser?
Mannskapet får grundig opplæring for å sikre at de reagerer effektivt og hensiktsmessig hvis det skulle oppstå brann eller røyk. I tråd med den internasjonale konvensjonen om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk (STCW) 1995 skal alt mannskap gjennomgå grunnleggende sikkerhetsopplæring (BST) – som også omfatter brannslukking.
Det gjennomføres dessuten brannøvelse om bord i hvert MSC-skip ukentlig, hver gang i et nytt område av skipet.
Beredskapsplanen for å få kontroll over brann om bord i MSCs skip blir gjennomført av våre fire Fire Patrols, der et av teamene er spesialister på brann i maskinrom og to av teamene på nedkjøling. Alle team får opplæring og koordinering av sikkerhetsansvarlig om bord.
Security Guide: How to report a crime on board
To report a missing person or criminal activity during your cruise we recommend to immediately dial tel. 99 for prompt support. For a missing U.S. national and serious incidents, as per the Cruise Vessel Security and Safety Act of 2010 (homicide, suspicious death, kidnapping, assault with serious bodily injury, sexual assaults as defined by federal laws, firing or tampering with the vessel, or theft of money or property in excess of $10.000) the incident must be reported to the F.B.I. as soon as possible and to the U.S. Coast Guard, see the following contact numbers:
MIAMI | F.B.I. Tel (754) 7032000 | U.S.C.G. Tel (305) 5354472 | SAN DIEGO | F.B.I. Tel (858) 3201800 | U.S.C.G. Tel (619) 2787031 |
SAN JUAN | F.B.I. Tel (787) 7546000 | U.S.C.G. Tel (787) 2892041 | LOS ANGELES | F.B.I. Tel (310) 4776565 | U.S.C.G. Tel (310) 5213801 |
ST THOMAS | F.B.I. Tel (340) 7773363 | U.S.C.G. Tel (340) 7763497 | SAN FRANCISCO | F.B.I. Tel (310) 4776565 | U.S.C.G. Tel (415) 3993547 |
NEW YORK | F.B.I. Tel (212) 3841000 | U.S.C.G. Tel (718) 3544037 | HONOLULU | F.B.I. Tel (808) 5664300 | U.S.C.G. Tel (808) 8422600 |
BOSTON | F.B.I. Tel (857) 3862000 | U.S.C.G. Tel (617) 2235757 | CAPE CANAVERAL | F.B.I. Tel (813) 2531000 | U.S.C.G Tel (904) 7147558 |
These requirements apply to incidents in U.S. waters, or on the high seas or in foreign waters if the assailant or victim is a U.S. national, where the F.B.I. can assert jurisdiction. Each of the nations visited and the vessel’s nation of registry may also impose additional requirements. MSC Cruises reserves the right to report any criminal allegations to any law enforcement. In addition, for incidents in foreign waters or ports you may contact the closest U.S. Embassy/Consulate listed below:
ANTIGUA, GUADELOUPE, ST LUCIA, ST KITTS, ST VINCENT, BRITISH & U.S. VIRGIN ISLANDS refer to BARBADOS contacts
ARUBA, BONAIRE, ST MAARTEN | refer to CURACAO in Willemstad | Tel (5999) 4613066 | acscuracao@state.gov |
AUSTRALIA | Moonah Place, Yarralumla, ACT 2600 | Tel (02) 6214-5600 | AskEmbassyCanberra@state.gov |
BAHAMAS, OCEAN CAY | 42 Queen St. Nassau | Tel (242) 322 1181 | acsnassau@state.gov |
BARBADOS |
Wildey Park, St Michael B8-14006 W.I. |
Tel (246) 277 4000 |
bridgetownacs@state.gov |
BELIZE | Floral Park Road Belmopan, Cayo | Tel (501) 822 4011 | acsbelize@state.gov |
BERMUDA | Crown Hill 16 Middle Rd Devonshire | Tel (441) 295 1342 | hamiltonconsulate@state.gov |
COLOMBIA | Carrera 45 No. 248-27 Bogotà, D.C. | Tel (571) 275 2000 | acsbogota@state.gov |
COSTA RICA | Calle 98 Vía 104, Pavas, San José | Tel (506) 2519-2000 | acssanjose@state.gov |
CUBA | Calzada between L-M Streets, Vedado Havana | Tel (537) 839 4100 | acshavana@state.gov |
FIJI (incl. French Polynesia, Tonga) | 31 Loftus Street, Suva | Tel (679) 331-4466 | SuvaACS@state.gov |
GRAN CAYMAN | 202B Smith Rd 150 George Town | Tel (345) 945 8173 | caymanacs@state.gov |
GRENADA | Lance Aux Epines St. George's | Tel (1473) 444 1173 | bridgetownacs@state.gov |
GUATEMALA | Av. Reforma 7-01, Zona 10, Guatemala Ciudad | Tel (679) 331-4466 | consularguatem@state.gov |
HONDURAS | Avenida La Paz Tegucigalpa, MDC | Tel (504) 2236 9320 | usahonduras@state.gov |
JAMAICA | 142 Old Hope Road Kingston 6 Jamaica, W.I. | Tel (876) 702 6000 | kingstonacs@state.gov |
MARTINIQUE | Av De Arawaks, 97200 Fort de France | Tel (596) 596 730621 | martinique-ca@state.gov |
MEXICO | Reforma 305 Cuauhtemoc 6500, Mexico City | Tel (55) 5080 2000 | ACSMexicoCity@state.gov |
NEW ZEALAND | 29 Fitzherbert Terrace, Thorndon, Wellington 6011 | Tel (64) 4 462 6000 | aucklandacs@state.gov |
NICARAGUA | Kilometer 5.5 Carretera Sur, Managua | Tel (505) 2252 7100 | acs.managua@state.gov |
PANAMA | Building 783, Demetrio Basilio Laka Av Clayton | Tel (507) 317 5000 | panamaweb@state.gov |
TRINIDAD & TOBAGO | 15 Queens Park West, Port of Spain | Tel (868) 622 6371 | acspos@state.gov |
SAMOA | 5th Floor, ACC Building, Matafele Apia | Tel (685) 21 436 | ApiaConsular@state.gov |
We remind you to report immediately any incident to the Reception – Guest Service to assist you, tel. 99 to allow us to offer all possible assistance. We trust you experience a safe, enjoyable and secure cruise.