PEOPLE

Trivsel for våre gjester og ansatte

Vi prioriterer trivselen til våre ansatte og gjester. Vi legger vekt på sikkerhet, trivsel, karriereutvikling og helsestandarder. Vi streber etter å skape et støttende miljø for alle i organisasjonen vår. Vi satser blant annet på opplæring og faglig utvikling, sørger for at teamene er forberedt på alle situasjoner og fremmer en kultur preget av respekt. På denne måten ønsker vi å støtte både personlig og faglig utvikling for alle i selskapet.

UTVIKLING AV MEDARBEIDERNE VÅRE

Utvikle talenter innenfra: Vi ønsker å støtte medarbeidernes karriereutvikling i organisasjonen vår. Talentutviklingsprogrammet vårt tilbyr et bredt spekter av erfaringer for dem med stort potensial, slik at de kan levere den beste opplevelsen til gjestene våre og sørge for at teamene deres er svært effektive. Ferdighetene til våre ledere om bord gjennomgås jevnlig for å sikre at de har de relevante ferdighetene for å fylle rollene sine. Vi samarbeider med enkeltpersoner om karriereveier som kan føre til videre forfremmelse, avhengig av virksomhetens behov. Vi forfremmet 5600 besetningsmedlemmer i 2023.

 

Likestilling: Vi ønsker å tilby like muligheter og likestilling mellom kjønnene for alle våre ansatte. Likestilling er nøkkelen til å fremme mangfold, forbedre beslutningsprosesser og drive frem innovasjon i bransjen. Det sikrer like muligheter for alle og skaper et mer inkluderende og rettferdig arbeidsmiljø. Å fremme likestilling bidrar til å tiltrekke seg en bredere talentmasse, avhjelpe mangelen på arbeidskraft og støtte veksten i bransjen.
For tiden er 54,9 % av de ansatte på land og 19,5 % av mannskapet om bord kvinner. Etter hvert som vi rekrutterer flere medarbeidere, tar vi sikte på å forbedre kjønnsbalansen i hele virksomheten.

En mangfoldig arbeidsstyrke:
Vi er stolte av vår internasjonale arbeidsstyrke, med mer enn 144 nasjonaliteter representert, med ulik bakgrunn, tro og erfaring, inkludert mange ansatte som er LHBTQ+. Vi rekrutterer proaktivt fra så mange land og lokalsamfunn som mulig, og vi var det første cruiserederiet som rekrutterte i Rwanda og Elfenbenskysten. Rekrutteringen vår bidrar også til å styrke lokale økonomier ved å skape nye eller flere arbeidsplasser.


Opplæring av teamene våre: I 2023 gjennomførte mannskapet vårt til sammen 512 930 timer med opplæring - et gjennomsnitt på 11,5 timer per besetningsmedlem.
Vi trener mange av besetningsmedlemmene på våre egne fasiliteter på Bali, i Manila, New Delhi, Durban og Port Luis, der vi bruker det samme utstyret som på skipene våre og simuleringer for å skape det rette miljøet. Et team med mobile instruktører besøker også skipene våre, og mannskapet har tilgang til e-læringsmoduler. Dekks- og maskinlagene våre gjennomgår omfattende teknisk opplæring og sertifisering, noe som gjør dem i stand til å betjene komplisert teknisk utstyr.
Tredjepartsorganisasjoner evaluerer instruktørene våre, og opplæringen er i tråd med alle gjeldende nasjonale og internasjonale regler og forskrifter.


Skape ledere:

Vi har som mål å rekruttere internt når det er mulig, og vi forfremmet 5600 besetningsmedlemmer i 2023.
Vi har som mål å beholde og forfremme ansatte i organisasjonen vår. Talentutviklingsprogrammet vårt tilbyr ulike tiltak som lederutvikling, forfremmelsesplaner og individuell prestasjonsstyring.
Det er klare parametere som må oppfylles for å kvalifisere til intern forfremmelse. Kandidatene må oppnå individuelle mål for prestasjonsstyring, nå relevante språkstandarder og gjennomgå spesifikk opplæring i avdelingen. Forfremmelseskomiteer sørger for at vi oppfyller mangfoldskriteriene på alle ledernivåer.

UTVIKLING AV MEDARBEIDERNE VÅRE

People, Sustainability | MSC Cruises

MEDARBEIDERNES TRIVSEL

Vi tar vare på våre ansatte: Vi forvalter mannskapet vårt i full overensstemmelse med Maritime Labour Convention (MLC) når vi fordeler arbeidstiden. Mannskapet vårt er avgjørende for at virksomheten vår skal fungere effektivt, og det er viktig at de trives på jobb og er motiverte til å yte sitt beste. Hvert skip har en Learning & Development Manager som har som oppgave å støtte mannskapets utvikling. De større skipene våre har også en HR Engagement Specialist, som rapporterer til HR-ansvarlig om bord, for å gi bedre HR-støtte til de større mannskapene våre.

I 2023 lanserte vi BETTER-programmet: Vi økte lønningene for alle stillinger om bord og innførte en bonusordning. I tillegg har vi forbedret rotasjonen blant mannskapet, gitt bedre tilgang til informasjon, opplæring og e-læring, og forbedret tilkoblingsmulighetene om bord ved å bruke nye WIFI-leverandører med reduserte priser. Disse tiltakene har bidratt til å redusere turnoveren blant mannskapet på MSC Cruises fra rundt 35 % i juni 2023 til 17 % ved utgangen av året.

Støtte i vanskelige tider: Våre retningslinjer for beskyttelse beskriver hva vi gjør for å støtte sårbare besetningsmedlemmer. Hvis et besetningsmedlem er involvert i en hendelse om bord eller har familieproblemer hjemme, vil en dedikert kontaktperson vurdere situasjonen og ta kontakt med ansatte om bord eller på land for å sikre at nødvendig støtte blir gitt raskt og på riktig måte. Vår prosedyre for humanitær permisjon for den nærmeste familien inkluderer betaling av mannskapets hjemreise. Vi tilbyr to ukers ulønnet permisjon og muligheten til å bli hjemme til de er klare til å returnere.

Vi hedrer våre medarbeidere: I feiringsprogrammet vårt kårer vi fem «MSC People of the Month» om bord på hvert skip, og de utvalgte vinnerne demonstrerer en av våre fem selskapsverdier. De fem siste fra flåten blir deretter valgt ut til å delta på vår gallakveld på slutten av året i Genève, der de blir personlig takket og belønnet av Aponte-familien.

MEDARBEIDERNES TRIVSEL

People, Sustainability | MSC Cruises

FOR ALLES TRYGGHET OG SIKKERHET

Vi har et omfattende sikkerhetsstyringssystem (SMS) som bygger på International Safety Management Code og ISO 45001 Occupational Health and Safety Standard. Det oppfyller sikkerhetsbestemmelsene i henhold til Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) og konvensjonen om arbeid til sjøs. Eksterne revisorer gjennomgår årlig vårt SMS, både om bord og på land, for å sikre at det er effektivt.

 

Sikkerhetsteam om bord og på land implementerer og overvåker vårt sikkerhetsstyringssystem (SMS). Hver skips kaptein er ytterst ansvarlig for sikkerheten om bord, med støtte fra en heltidsansatt sikkerhetsoffiser. Alle arbeidsrelaterte hendelser, ulykker og nestenulykker rapporteres via en digital plattform, og disse gjennomgås hver måned av vår ledergruppe, inkludert en styringsrepresentant. 

Sikkerhet om bord: Hvert skip har et omfattende sikkerhetssystem for å beskytte gjester og mannskap. Alle besøkende må fremvise identitetsbevis, og vi bruker røntgen, metalldetektorer og teknologi for å oppdage spor av varer som er forbudt for eksplosiver som en del av vår sikkerhetskontroll. Bagasje om bord kontrolleres, hyttene har låser og individuelle safeer, og et avansert, sertifisert CCTV-system overvåker fellesområder. Sikkerhetsvaktene om bord på våre skip får grundig opplæring for å forbedre sine ferdigheter i å overvåke skipssikkerheten, og har den nødvendige ekspertisen for å kunne reagere på en nødsituasjon når som helst. Å redusere nettkriminalitet er en annen prioritet for å sikre at vi beskytter oss mot alle inntrengninger, angrep og hendelser. Alt mannskap får et spesielt nettbasert opplæringsprogram som hjelper dem å bli kjent med problemene og passende tiltak.

 

Passasjerenes sikkerhet: Alle passasjerer må delta i sikkerhetsøvelser før de går om bord på skipet og før det seiler. Ytterligere sikkerhetsråd gis via en sikkerhetskanal på TV og informasjonsplakater i hytta. Alle passasjerer har et cruisekort eller et armbånd slik at de kan identifiseres på et samlingssted og hjelpe oss å finne alle i tilfelle en sikkerhetsøvelse eller nødsituasjon. Vi kontrollerer om passasjerene er om bord eller i land via vårt Muster Evacuation Monitoring Protocol System. Alle barn må alltid ha på seg et MSC Cruises-armbånd, og de som tas vare på av vårt personale blir også overvåket. Brannmannskaper er til stede på alle skip, deltar i avansert brannslukkingstrening og er sertifisert i henhold til den internasjonale konvensjonen om standarder for opplæring, sertifisering og vakthold for sjøfolk (STCW). Brannpatruljer gjennomføres kontinuerlig hver natt. All livredningsutstyr oppfyller relevante krav og internasjonale regler og forskrifter, inkludert Safety of Navigation og International Convention for the Safety of Life at Sea samt Life Saving Appliances Code.

 

Sikkerhetsopplæring for mannskapet: Før alle våre kapteiner tar kommandoen over skipet sitt, deltar de i et møte før ombordstigning for å gå gjennom sikkerhetsrapporter og eventuelle nye prosesser, prosedyrer eller tekniske krav. Alle besetningsmedlemmer må gjennomgå minst fem timers sikkerhetsopplæring og bestå en test før de får gå om bord på et skip. Eventuelle spesifikke sikkerhetsrelaterte arbeidsoppgaver krever ekstra opplæring. Vi tilbyr personlig verneutstyr som alle besetningsmedlemmer kan bruke ved behov. Alle arbeidsoppgaver om bord som anses som risikable har spesifikke sikkerhetstiltak som må tas før arbeidet kan startes. Hvis disse kravene ikke oppfylles, forventes mannskapet å avbryte arbeidet og rapportere det. Et team av reisende sikkerhetsopplærere, sertifisert i henhold til IMOs krav om "train the trainers", gir tusenvis av timer med opplæring om bord hvert år, og utfører i tillegg tilfeldige revisjoner og kontroller av sikkerhetsøvelser. Dette hjelper oss å opprettholde vår høye standard og oppdatere sikkerhetsaktivitetene når det trengs.

 

Matsikkerhet: Matsikkerhet er svært viktig, og vi jobber hardt for å sikre at maten og drikken vi kjøper og serverer om bord oppfyller høye krav. Hele vår flåte og våre landanlegg (inkludert kontorer og lager) oppfyller kravene i ISO 22000 Food Safety Management System, som anses som den høyeste og mest effektive standarden. Vi utfører tusenvis av tester av matvaresikkerhet hvert år. I tillegg evaluerer vi våre mat- og drikkeleverandører for å sikre at de oppfyller kravene til matvaresikkerhet, og gir vårt mannskap over 10 000 timer med opplæring i matvaresikkerhet.

FOR ALLES TRYGGHET OG SIKKERHET

Crew, Captain, People - Sustainability| MSC Cruises

LEGE- OG HELSETJENESTER

Alle skipene våre har medisinske fasiliteter for gjester og mannskap, med kvalifiserte leger og sykepleiere som yter pleie døgnet rundt både om bord og i land. Vi tilbyr et bredt spekter av medisinsk støtte, fra generelle medisinske konsultasjoner til akuttmedisinske situasjoner som krever intensivbehandling.
Vårt toppmoderne utstyr gjør det mulig for oss å utføre røntgenundersøkelser, hjerteovervåking og lungeventilasjon, samt bistå med rask diagnose og behandling. Legeteamene våre om bord får også støtte fra vår landbaserte lege i Medical Operations via en dedikert telefonlinje døgnet rundt, og de samarbeider tett med vårt Maritime Support Centre for å bistå skipene våre ved behov, for eksempel ved å arrangere medisinsk evakuering eller håndtere en større medisinsk hendelse.

 

Alle skipene våre oppfyller eller overgår American College of Emergency Physicians Health Care Guidelines for Cruise Ship Medical Facilities og World Health Organisation Guide to Ship Sanitation, i tillegg til andre internasjonale folkehelseregler.

Vi har fullt utdannede og dedikerte Public Health Compliance Officers (PHCOs) i hele flåten vår, som gjennomfører hyppige tester av drikkevannskvaliteten og vannfasiliteter for rekreasjon, og som kontrollerer protokollene for mattrygghet.

LEGE- OG HELSETJENESTER

Health and Medical Facilities, Sustainability | MSC Cruises

BÆREKRAFTSRAPPORTER

Les vår siste bærekraftsrapport.

Sustainability Annual Report 2023 | MSC Cruises
2023
Les mer