Technology, efficiency and fuels

Innovative tilnærminger for å oppnå netto nullutslipp

Denne delen beskriver hvordan vi arbeider for å redusere utslippene fra flåten vår og minimere påvirkningen på luftkvaliteten ved hjelp av avansert teknologi, energieffektivitet og fornybart drivstoff. Vi fokuserer på bærekraftige strategier for å redusere utslippene og bidra til et renere miljø, og tilpasser virksomheten vår til bredere mål om å redusere karbonavtrykket vårt og forbedre luftkvaliteten gjennom innovasjon og ansvarlig ressursbruk.

SKIPSDESIGN, MOTORTEKNOLOGI OG DRIVSTOFF

For å nå målet om netto nullutslipp må vi bruke drivstoff fra fornybare kilder.
Drivstoff fra fornybare kilder kan slippe ut betydelig mindre klimagasser sammenlignet med fossilt drivstoff gjennom hele livssyklusen. Ved å erstatte fossilt drivstoff med fornybart reduserer vi mengden karbondioksid og andre klimagasser, noe som er avgjørende for å bekjempe klimaendringene og nå de globale klimamålene.

Det finnes fornybart drivstoff, men det må være kommersielt levedyktig, både med tanke på tilgjengelighet og kostnader. For å skape den rette infrastrukturen og den rette skalaen for fornybar energi kreves det en felles innsats fra energileverandører, myndigheter, skipsbyggere, ikke-statlige organisasjoner og andre offentlige og private organisasjoner.

Vi tror at en kombinasjon av ulike teknologier og drivstoff vil være nødvendig for å oppnå netto nullutslipp. Derfor investerer vi i forskning og utvikling, i skipsdesign, forbedret energieffektivitet og andre nøkkelteknologier, som for eksempel innovasjon innen brenselceller.
Når vi går over til fornybart drivstoff, må vi sørge for at vi opprettholder fleksibiliteten i denne perioden. De nye skipene våre har drivstofffleksibel motorteknologi som kan brukes på konvensjonelt drivstoff og LNG, for å lette overgangsperioden når fornybart drivstoff blir tilgjengelig.

Fossil LNG gir umiddelbare fordeler sammenlignet med konvensjonelt skipsfartsbrensel ved å redusere klimagassutslippene med opptil 20 % (CO2e well to wake) og samtidig redusere lokale luftutslipp betydelig (99 % mindre svoveloksider (SOx) og 99 % mindre partikkelutslipp og opptil 85 % mindre nitrogenoksider (NOx)). Det er et drivstoff som muliggjør bruk av drop-in bio-LNG og syntetisk fornybar LNG, noe som kan redusere klimagassutslippene fra well-to-wake med mer enn 80 %.

Vi er klar over at metanutslippene fra LNG-drevne skip krever oppmerksomhet. Vi arbeider aktivt for å redusere dette gjennom et tett samarbeid med motorprodusenter og andre organisasjoner, blant annet ved å se på nye motordesign og hvordan disse motorene fungerer. Nyere uavhengige studier har allerede registrert betydelige reduksjoner i metanslip fra den nyeste generasjonen av dobbeltdrevne motorer på LNG-skipene våre. Les mer

 

MSC Euribias reise med netto nullutslipp
I juni 2023 gjennomførte flaggskipet vårt, MSC Euribia, verdens første nullutslippscruise på sin jomfrutur fra St Nazaire i Frankrike til København i Danmark.  

 

MSC Euribia oppnådde denne milepælen ved å bruke bio-LNG og massebalanse. I løpet av den fire dager lange reisen presterte MSC Euribia 11 % bedre enn sin digitale tvilling - et virtuelt skip som gjengir den optimale energiflyten og -utnyttelsen om bord - og oppnådde en total besparelse på 43 tonn drivstoff. Optimale fartsprofiler, rutevalg, trim og motorkonfigurasjon, samt en streng optimalisering av energiforbruket om bord, inkludert HVAC, bysse og belysning, gjorde at MSC Euribia aldri trengte å bruke mer enn to av de fire tilgjengelige motorene i løpet av reisen. I tillegg ble all varmen som trengtes til byssa, varmesystemene og varmtvannet om bord, gjenvunnet fra MSC Euribias motorer, noe som betydde at det ikke var behov for å bruke kjelene under hele reisen. Det var mulig å oppnå netto nullutslipp ved å bruke bio-LNG som drivstoff.

SKIPSDESIGN, MOTORTEKNOLOGI OG DRIVSTOFF

Technology, efficiency and fuels - Sustainability | MSC Cruises

ENERGIEFFEKTIVITET

Energieffektivitet er en viktig del av arbeidet vårt for å redusere klimagassutslippene. Tiltakene omfatter blant annet installasjon av LED-belysning, varmegjenvinningssystemer, bunnstoffmaling som reduserer luftmotstanden, lavere fart og optimalisering av skipets trim (balanse).

Drift av varme-, ventilasjons- og kjølesystemer er en av de mest energikrevende aktivitetene om bord. Vi maksimerer energieffektiviteten ved hjelp av selvjusterende varme-, ventilasjons- og klimaanlegg, som påvirkes av et stort antall sensorer som er installert rundt om på skipet.

Som et resultat av vårt arbeid med energisparing har vi blitt sertifisert i henhold til ISO 50001. Vi er godt i rute til å nå bransjens mål om å redusere karbonintensiteten med 40 %, i god tid før målet for 2030. ISO 50001 beskriver kravene til etablering, implementering, vedlikehold og forbedring av et energiledelsessystem. Dette gjør det mulig for oss å følge en systematisk tilnærming for å oppnå kontinuerlige forbedringer i energiytelsen, inkludert energieffektivitet, -bruk og -forbruk.


Landstrøm
Som en viktig del av vår strategi for å redusere utslipp og potensiell forurensning på destinasjonene vi besøker, har vi siden 2017 installert landstrøm som standard på alle skipene våre, og vi har et ettermonteringsprogram for eldre skip. Dette gjør at skipene våre kan koble seg til strømnettet i havnen ved kaikanten og slå av skipsmotorene. Bruk av strøm fra land kommer havneområder og lokalsamfunn til gode ved at luftforurensningen fra skip som ligger til kai, og som ellers ville brent drivstoff for å få energi, reduseres betydelig.

Det reduserer også støyforurensningen og skaper et roligere miljø. Landstrøm støtter også lokale energimarkeder og kan redusere klimagassutslippene, noe som bidrar til å motvirke klimaendringene.

Innen utgangen av 2024 vil mer enn 70 % av flåten vår ha tilgang til landstrøm, og vi samarbeider tett med havner og lokale myndigheter for å sikre tilstrekkelig infrastruktur på land. Vi inngikk nylig en avtale med Cruise Baltic om tilgang til landstrøm i Østersjøregionen, og vi ser frem til å inngå flere avtaler på verdensbasis. Utformingen av de nye passasjerterminalene våre i Barcelona og Miami inkluderer infrastruktur for landstrøm. Utfordringene vi står overfor nå, er den begrensede tilgangen på landstrøm, men vi vil alltid bruke den når den er tilgjengelig for oss.


Digitalisering
Digitale teknologier kan hjelpe oss med å oppnå ytterligere betydelige energibesparelser. I 2024 lanserte vi et nytt verktøy for optimalisering av cruisereiser - OptiCruise - som gjør det mulig å integrere effektiviseringstiltak i planleggingsprosessen. Når nye reiseruter planlegges flere år i forveien, gjør denne modellen det mulig å ta hensyn til mange faktorer som påvirker effektiviteten til en reiserute, inkludert rekkefølgen på havneanløpene, avgangs- og ankomsttider i havnene, skipets hastighet, destinasjonenes attraktivitet og hvor attraktive de er for ferierende, utflukter i land og driftskostnader som drivstoff, havneavgifter og matleveranser, når den detaljerte tidsplanen utarbeides.

I tillegg bruker vi et energiovervåkingssystem på alle skipene våre. Oceanly Performance samler inn og analyserer tusenvis av datapunkter fra driften om bord, noe som gjør det mulig å foreta kontinuerlige justeringer for å forbedre den samlede effektiviteten.

ENERGIEFFEKTIVITET

Technology, efficiency and fuels - Sustainability | MSC Cruises

BÆREKRAFTSRAPPORTER

Les vår siste bærekraftsrapport.

Sustainability Annual Report 2023 | MSC Cruises
2023
Les mer